Menu

  Aktualności
  O nas
  Galeria
  Statut
  Rekrutacja
  LISTA
  Dokumenty do pobrania
  Kadra Pedagogiczna
  Biblioteka
  Samorząd
  Publikacje
  Szkolne Schronisko Młodzieżowe
  Przetargi
  Kontakt
  


Licznik odwiedzin

Kalendarz

  Wrzesie 2018  
Pn Wt r Cz Pt So Nd
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Galeria

zobacz wicej »
Publikacje
Arteterapia
17/04/2018

Zastosowanie arteterapii i terapii zajęciowej w bursie.

            
                  Zajęcia prowadzone w ramach arteterapii i terapii zajęciowej w bursie

(muzykoterapia i zajęcia plastyczne, teatr) pozwoliły na rozwinięcie zainteresowań, poznanie własnych umiejętności, rozwijanie uzdolnień, właściwe spędzanie czasu wolnego, zaspokajanie potrzeb, realizację planów życiowych, tworzenie więzi społecznej, możliwość samowychowania, gry na instrumentach (gitara, pianino, saksofon keyboard itp.), słuchania dźwięków, utworów muzycznych. Zajęcia oparte głownie są na pracy grupowej.

Uczestnicy terapii zajęciowej badają nie tylko, w jaki sposób wchodzą z innymi w interakcje, ale także jak inni wchodzą w interakcje z nimi.. Praca grupowa często jest mniej zagrażająca niż praca indywidualna. Arteterapia grupowa daje okazje do udziału wyjątkowych doświadczeń przy szczególnych okazjach lub świętach. Niektórzy maja potrzebę wyrażenia swojego świątecznego nastroju, inni podzielenia się uczuciami smutku, frustracji  z powodu braku przyjaciół i rodziny, z którymi chcieliby być. Jeszcze inni chętnie prezentują swoje umiejętności w malarstwie, w rysowaniu, w śpiewie, w tańcu, w grafice komputerowej,

w inscenizacjach teatralnych i w wielu przedsięwzięciach podejmowanych w organizowanych uroczystościach bursy. Trzeba tylko chcieć ich zauważyć, stworzyć im właściwe warunki na doskonalenie ich pragnień. Zajęcia z arteterapii dają możliwość stworzenia  czegoś wyjątkowego, przynoszą dużo satysfakcji i są źródłem radości

Muzykoterapia wzbogaca proces wychowawczy poprzez muzykę,  aktywizuje osobowość, wzmaga gotowość i umiejętność kontaktów interpersonalnych, kształci umiejętność i świadomość repertuaru, którego chcemy słuchać. Śpiew jest wspaniałym doświadczeniem, możliwością różnych przeżyć, napięć i rozluźnień, radości tworzenia

i komunikacji pozawerbalnej. W muzykoterapii wykorzystuje elementy muzycznej edukacji fonogestyka, zabawy sceniczne związane z piosenką,, kroki taneczne, zagadki muzyczne, naśladownictwo itp.

Różnorodność i atrakcyjność proponowanych technik plastycznych sprzyja stymulowaniu wyobraźni  twórczej, pobudza fantazje, podnosi atrakcyjność działań i zachęca do poszukiwania nieszablonowych rozwiązań. Twórczość plastyczna jak najbardziej  pełni funkcję terapeutyczną. W przypadku nastolatków realizować się ona może dwojako.

Po pierwsze może pomagać w wyładowywaniu emocji (?zamiast krzyczeć, wyładuj swoją złość na papierze?). Po drugie ułatwia młodej osobie ekspresję emocji, ich uzewnętrznienie, zrozumienie i nazwanie. W okresie dorastania nierzadko nie rozumie ona sama tego, co się

z nią dzieje, swoich emocji i ich źródeł. Przedstawienie swoich problemów w formie graficznej jest często łatwiejsze niż ich werbalizacja, pozwala bowiem zachować wobec nich dystans i przyjrzeć się im niejako ?z zewnątrz?. Praca plastyczna jest także czymś, co pozostaje i do czego można wrócić nawet po dłuższym czasie.

Wychowankom  teatr jest bliski i zrozumiały, ponieważ zawiera w sobie cechy dziecięcej zabawy. ?Uczestnicząc w zabawie  w sposób świadomy przechodzą ze świata rzeczywistego w świat umowny. Przejmują na siebie role i realizują je z odpowiednią powagą. Dzięki temu też z taką łatwością w teatroterapii wychowankowie, którzy nigdy wcześniej nie mieli nic wspólnego ze sceną wchodzą w role.

Teatroterapia wykorzystywana jest w pracy z wychowankami zagrożonymi wykluczeniem społecznym w celach profilaktycznych. Dobrze dobrane metody teatroterapii mimo swojej nieinwazyjności przynoszą szerokie korzyści. Z teatroterapii stosowana jest drama. Drama jest metodą pracy z grupą, w której wykorzystywane są techniki para teatralne, aby stworzyć sytuację wychowawczą lub edukacyjną,  dla uczestników jest inspiracją do pogłębienia wiedzy, zmiany postaw czy zachowań. Poprzez dramę odtwarzamy i poddajemy obserwacji zachowania wychowanków a tym samym zachowania własne. Odkrywamy skąd się biorą i dokąd prowadzą. Sprawdzamy nasze poglądy w konfrontacji z poglądami innych.

Tematyka i formy prowadzonych zajęć z arteterapii i terapii zajęciowej zależne są od potrzeb uczestników. W tych zajęciach ważny jest przede wszystkim wychowanek.

Do najpopularniejszych zajęć stosowanych z arteterapii i terapii zajęciowej w bursie należą:

-  Zajęcia muzykoterapeutyczne najbardziej cenione wśród młodzieży, jest to słuchanie różnej muzyki według potrzeb, spokojnej, rytmicznej, słuchanie różnych dźwięków natury, są tu też podejmowane działania teatralne i teatroterapeutyczne,   nie wymagają muzykalności, mówienie tekstu opiera się na rytmizacji. Uczestnicy zajęć są w większości obdarzeni dużą muzykalnością, niektórzy wspaniale śpiewają, są tacy którzy grają na różnych instrumentach. Te zajęcia uczą koncentracji uwagi, która może być u niektórych obniżona, rozwijają te umiejętności, które potem wykorzystuje się w spektaklach teatralnych. Najczęściej są adresowane do osób agresywnych, z niedostosowaniem społecznym, wchodzących łatwo w konflikty rówieśnicze, mającym skłonności do szybkiego męczenia się  Tutaj odreagowują swoja złość, poprawiają dobre relacje interpersonalne, otwierają się na innych, wyciszają swoje złe emocje. Intuicyjnie i poprzez obserwację dawkujemy czas trwania zajęć.

-          Zajęcia  z choreoterapii, w ramach tych zajęć uczymy się  tańca, ruchu scenicznego, są też to ćwiczenia aktorskie, dramowe, pantomimiczne, terapia tańcem. Zajęcia  odbywają się  

w dużej świetlicy. Większość uczestników to dziewczęta, same wymyślają układy do wybranych przez siebie utworów muzycznych, prowadzą gimnastykę w rytm muzyki, poprawiają styl poruszania się. Cieszy fakt ze znajdują czas, zadowolenie z każdego spotkania, czuja się  zrelaksowane.  . Efektem tych zajęć jest tez akceptacja siebie , swojego ciała, dostrzegają nowe możliwości na przyszłość. Spotkania odbywają się w miarę potrzeb.

- zajęcia z filmoterapii, odbywają się cyklicznie dwa razy w miesiącu, to przede wszystkim wspólne oglądanie ciekawych programów telewizyjnych, seriali, filmów edukacyjnych,  wychowankowi mają tez możliwość samodzielnego wyboru filmów  , chętnie rozmawiają

o bohaterach, potrafią  wyrazić swoje poglądy nt. występujących w nich sytuacji, zdarzeń, okoliczności,  chcą być słuchani, uczą się właściwego spojrzenia na otaczający ich świat, umieją  dokonać trafnego samokrytycyzmu, otwierają się na różne tematy.

- Zajęcia robótek ręcznych przeznaczone są dla osób potrafiących skupić się na zadaniu, potrafią przestrzegać zasad bezpieczeństwa i porządku, uczestnikami są dziewczęta.

Chętnie  uczą się dziergać na drutach,  szydełku i wyszywania podstawowych haftów. Efektem zajęć są wykonane szaliki , opaski  na głowę, serwetki i wstawki haftu na bluzeczce, czy chustce  itp. Zajęcia te maja szczególne upodobanie w okresie jesienno-zimowym.

Uczą cierpliwości, wyciszają, uczą skupienia.

-   Zajęcia z fototerapii  kierowane są do osób już z pewnymi zainteresowaniami,  ale niekoniecznie, uczestnicy uczą się obsługi komputera, robienia zdjęć i krótkich filmów multimedialnych oraz wszelkich form twórczości literackiej.  Wychowankowie przygotowują zdjęcia na stronę internetową bursy, organizują wystawy różnych zdjęć z życia bursy , potrafią zrobić foldery, plakaty, nagrywają krótkie filmiki z życia bursy dot. różnych uroczystości  itp. W trakcie zajęć postrzega się już u wychowanków pomysłowość, kreatywność, przedsiębiorczość są zaangażowani w to co robią, odczuwają dużą satysfakcję.

- Zajęcia decoupage, wychowankowie uczą się  wykonać różne ozdoby itp. podstawki pod szklankę na herbatę z motywem z okazji danego święta, ozdoby na choinkę, stroiki wielkanocne ,czy tez zakładki do książek, butelki, tace, jajka drewniane. W wychowankowie nie tylko zdobywają umiejętności manualne ale także rozwijają umiejętności lepszego porozumiewania się z rówieśnikami, uczą skupienia, odnoszą poczucie odprężenia, zadowolenia z wykonanej pracy, eksponują swoje prace na forum bursy.

- Zajęcia orgiami należą do bardzo ulubionych przez wychowanków, przypadają im do gustu, świetna zabawa z papierem, to doskonałe ćwiczenia kompozycyjne, zabawowe, relaksacyjne, wyciszające. Przy składaniu papieru  uruchamia się wiele zmysłów, dzięki czemu rozwija się myślenie twórcze i konstrukcyjne, wrażliwość na otaczający świat. Wychowankowie samodzielnie tworzą swoje prace, starannie zachowują kolejność poszczególnych czynności. Wytworem zajęć są piękne kwiaty, ptaszki, ozdoby choinkowe.

- Zajęcia  z teatroterapii , cieszą się również dużą popularnością wśród młodzieży, uczestnicy zaangażowani są nie tylko w grę aktorska, ale również w sam proces przygotowania scenografii i strojów. Dzięki ich zaangażowaniu, włożonego wysiłku, chęci i  pomysłowości powstają przedstawienia teatralne itp. Jasełka, akademie okolicznościowe, wesołe scenki 

z życia bursy , wybory Mistera  czy Mis bursy, Walentynki itp.  Uczestnicy wykazują się kreatywnością, doskonalą komunikacje interpersonalną, uzewnętrzniają swoje uczucia, uczą się odwagi i mocniej identyfikują się ze scena, wystąpieniem publicznym.

- Zajęcia kulinarne,  odbywają się w kuchni , dobrze wyposażona kuchnia  w sprzęt kuchenny na pierwszym, drugim  i trzecim piętrze stwarza warunki do wspólnych spotkań .

Uczestnikami są dziewczęta jak i chłopcy, wychowankowie  doskonalą swoje umiejętności kulinarne, samodzielnie wykorzystują zdobytą wiedzę itp. uczą się gotowania, pieczenia cista i jak zastawić stół, jak zachować się przy stole, czym można zachwycić gości.

Na takich zajęciach nie brak humoru, a przede wszystkim jest okazja do spróbowania smakowitych, wyszukanych dań. W trakcie wspólnej zabawy uczestnicy wyżej opisanych zajęć z arteterapii i terapii zajęciowej nie tylko zdobywają większą sprawność, ale chętnie rozmawiają.

         W zajęciach artetterapeutycznych główny nacisk położony jest  na terapię grupową, która wykorzystuje interakcje uczestników spotkania.  Celem jest doprowadzenie ich do indywidualnych zmian w funkcjonowaniu każdego wychowanka z przejawami niedostosowania społecznego, agresji, nie radzenia sobie ze stresem, emocjami, zaniżoną wartością, brakiem motywacji do nauki, nie akceptowaniem siebie i innych itp. 

            Ponadto w pracy opiekuńczo-wychowawczej prowadzone są różne treningi interpersonalne, wychowankowie rozwijają umiejętność porozumiewania się z rówieśnikami, formułowania właściwych komunikatów, wyrażania uczuć, lepszego poznawania i rozumienia siebie samych i innych. Prowadzone zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, dydaktyczno- wyrównawcze, które przyczyniają się do znacznego zmniejszenia trudności w nauce, zwiększają motywację do nauki, wiarę w swoje możliwości, wzmacniają pozycję społeczną wychowanków w grupie, przyczyniają się do odnoszenia sukcesów szkolnych. Powodują również w konsekwencji wyższą samoocenę wychowanków.

            Ważnym elementem w pracy z młodzieżą jest trening relaksacyjny i sport.

Wychowankowie chętnie uczestniczą w zajęciach sportowych organizowanych w bursie tj. turniej w bilarda, tenisa stołowego i  po sąsiedzku w szkole ZSE (w piłkę nożną, piłkę siatkową itp.) oraz korzystają z ich z Sali gimnastycznej, basenu, boiska) prowadzonych poprzez ćwiczenia gimnastyczne, różnego rodzaju zabawy i gry ruchowe (?Wieczory gier i zabaw?), spacery po najbliższej okolicy ( itp. nad Wisłę) które dają możliwość odprężenia, koncentracji uwagi oraz skupienia. Poprzez sport młodzież uczy się zdrowej rywalizacji, nabywają umiejętności rozładowywania napięć, zdrowego stylu życia, poprawiają kondycję psychofizyczną, kształtują zdrowe, życzliwe relacje z innymi. Ważnym elementem stosowanych form terapii grupowej są cotygodniowe spotkania w grupach wychowawczych. Służą omówieniu aktualnych problemów wychowanków, podsumowaniu ich dokonań w poprzedzającym okresie, wyznaczeniu dalszych planów terapii, tematyki spotkań, dodatkowemu rozładowaniu nagromadzonych konfliktów i napięć grupie. Obecnie, w wyniku systematycznie prowadzonych działań terapeutycznych, sytuacje trudne, konfliktowe zdarzają się rzadziej. Niektórzy wychowankowie potrzebują oprócz terapii grupowej dodatkowego wsparcia, dlatego z nimi prowadzona jest również terapia indywidualna.

                   Na terenie placówki prowadzona jest ścisła współpraca z rodzicami wychowanka. Niektórzy rodzice uczestniczą w spotkaniach organizowanych przez wychowawców na różne tematy związane z rozwiązywaniem problemów wychowawczych itp.

Prowadzone są indywidualne i grupowe spotkania edukacyjne,  diagnoza sytuacji rodzinnej, ustalane są indywidualne plany pracy z rodziną, udzielana jest pomoc            

w sytuacjach trudnych, kryzysów rodzinnych, w problemach wychowawczych.
Wszystkie powyższe oddziaływania przywracają sukcesywnie wychowanków do przestrzegania norm życia osobistego i społecznego

              

 

 

opracowała mgr Jolanta Szperling

wicej
BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE WYCHOWANKÓW W BURSIE
18/06/2016


Bezpieczeństwo i zdrowie wychowanków bursy

 

              Bursa Szkolna we Włocławku jest placówką opiekuńczo-wychowawczą działającą na podstawie Ustawy o systemie oświaty z dnia 07.09.1991r. oraz własnego statutu. Daje poczucie bezpieczeństwa wychowankom, i służy im   pomocą w codziennym pokonywaniu    trudności i kłopotów, z jakimi borykają się oni podczas pobytu w placówce.
             Troska o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków  jest jednym z najważniejszych zagadnień pracy opiekuńczo – wychowawczej w bursie szkolnej. Wiąże się to z rolą jaką wychowawcy pełnią w placówce. Stwarzają bowiem  oni ,,drugi dom" dla wychowanka , starając się pomagać im w  rozwiązywaniu różnorodnych problemów, podczas całego tygodnia przybywania w bursie.

            W każdym pierwszym tygodniu września  odbywają się zebrania w grupach, których celem jest zapoznanie nowych mieszkańców i przypomnienie ,,starym”  obowiązujących regulaminów, wśród nich  istotne znaczenie stanowią te , które dotyczą bezpieczeństwa i zdrowia wychowanków.

      
Po przyjęciu wychowanka do grupy wychowawczej, wychowawca jest zobowiązany: zapoznać rodziców i młodzież z regulaminem bursy oraz procedurami  postępowania dotyczącymi działań zapewniających bezpieczeństwo i zdrowie wychowanków. Wychowawca powinien zapoznać rodziców i młodzież z trybem postępowania w przypadku zwolnień wychowanków z placówki a pisemne dokumenty poświadczające zgodę rodziców na zwolnienia są dołączane do dokumentacji grupy wychowawcze.

             Jeżeli zachodzi uzasadniona potrzeba wyjazdu wychowanka do domu rodzinnego lub rodziny

w ciągu tygodnia (choroba, konieczność załatwienia ważnych spraw w miejscu zamieszkania itp.) wychowanek jest zabierany przez rodzica lub może uzyskać zgodę na samodzielny wyjazd.   Wychowanek powinien wówczas umotywować konieczność wyjazdu i uzyskać zgodę  po uprzednim kontakcie telefonicznym wychowawcy dyżurującego w grupie  z rodzicami oraz dokonać wpisu do książki wyjazdów. Po przyjeździe wychowanka do domu rodzice / prawni opiekunowie (lub pełnoletni wychowanek osobiście) powinni potwierdzić telefonicznie jego powrót do domu ;w razie braku  takiego potwierdzenia wychowawca pełniący dyżur powinien uczynić  telefonicznie to osobiście.

          Wychowawcy przekazują wychowankom  wiedzę z zakresu przepisów bhp i  ppoż. ,zapoznają ich  z podstawowymi zasadami higieny zdrowia, dostarczają wiadomości dotyczących udzielania pierwszej pomocy, kształtują  umiejętności przewidywania skutków określonych zachowań, podają  sposoby reagowania w sytuacjach zagrożenia, a także uczą zasad poruszania się w mieście.

      Wychowawcy zwracają uwagę i zabraniają wychowankom siadania na parapetach i wychylania się  z okien.

          Szczególną uwagę poświęcają  nowoprzyjętym osobom , które często sprawiają wrażenie ,,zagubionych” . Pomoc wychowawców przyczynia się do ich szybszej adaptacji do życia w bursie.       Wychowawcy informują wychowanków o tym , że w bursie nie wolno używać materiałów łatwopalnych i wybuchowych, kadzidełek, świeczek oraz innego rodzaju źródeł otwartego ognia, manipulować przy urządzeniach wodno - kanalizacyjnych, elektrycznych(gniazdkach) i p. pożarowych(gaśnice, węże), a także zostawiać w gniazdkach żadnych urządzeń elektrycznych po wyjściu z pokoju, np. ładowarek do telefonu , laptopów i suszarek.    W trosce o bezpieczeństwo wychowanków  wszelkie usterki elektryczne zobowiązani są oni  zgłaszać wychowawcy lub konserwatorowi.

              Wychowankowie zobowiązani są bezwzględnie do przestrzegania przepisów p.poż. W razie ogłoszenia alarmu pożarowego wszyscy wychowankowie bezzwłocznie powinni opuścić teren placówki wyznaczoną drogą ewakuacyjną, zostawiając otwarte drzwi od pokoju i zamknięte okna.

              Dyżur nocny w placówce pełnią dwie osoby( jeden wychowawca do godz. 24.00) z wyłączeniem dyżurów  z  piątku na sobotę i z soboty na niedzielę, kiedy dyżur pełni jeden wychowawca . Nocne dyżury z niedzieli na poniedziałek ze względu na przyjazdy wychowanków z domów są pełnione przez dwóch wychowawców.                                                                                                Wychowankowie są zobowiązani do zgłaszania wychowawcy każdego wyjścia z bursy, wszelkie wyjścia po godz. 1700 wymagają dodatkowego uzgodnienia z wychowawcą; wyjazdu do domu, w przypadku choroby, po uzgodnieniu z rodzicami i wychowawcą .W bursie  nie mogą przebywać osoby chore, gdyż placówka nie ma warunków, by zapewnić im opiekę. Do  bursy szkolnej powinni przyjeżdżać wyłącznie wychowankowie zdrowi.

         Nad bezpieczeństwem pożarowym mieszkańców czuwa nowoczesny (oddany w 2010r.) system czujek w każdym pomieszczeniu bursy ,kontrolowany przez specjalną centralę mogącą informować  bezpośrednio straż pożarną o zagrożeniu.

      Na terenie bursy funkcjonuje system monitoringu wizyjnego dostosowany do potrzeb placówki. Podstawowym celem istnienia  monitoringu jest zwiększenie bezpieczeństwa uczniów poprzez objęcie kontrolą przestrzeni publicznej placówki. Monitoring wizyjny stanowi  jedynie uzupełnienie realizowanego w bursie systemu pracy  wychowawców , pomagając im często w wyjaśnieniu wielu skomplikowanych sytuacji  wychowawczych.

           Wychowanek nie powinien przechowywać w bursie większych sum pieniędzy i wartościowych przedmiotów. Można je w wyjątkowych sytuacjach zdeponować w szafie pancernej mieszczącej się w sekretariacie bursy.

           Podejmowane w bursie działania wychowawcze są monitorowane i, w razie potrzeb,

modyfikowane poprzez badania ankietowe, tematyczne zajęcia w grupach, obserwację zachowań weryfikowaną według potrzeb. O nagannym zachowaniu dzieci informowani są ich rodzice. Monitorowanie zagrożeń odbywa się także poprzez codzienną pracę wychowawców podczas rozmów grupowych i indywidualnych z wychowankami, poprzez współpracę z rodzicami, trenerami i innymi pracownikami bursy. W wyniku monitorowania zachowań wychowanków wprowadzane są zmiany organizacyjne takie jak np. przenoszenie młodzieży z pokoju do pokoju wynikające z niezgodności charakterów lub nieprzestrzegania norm społecznych oraz eliminowanie używek i środków odurzających.

                 Na zajęciach wychowawczych prowadzone są pogadanki np. z funkcjonariuszami policji, które mają na celu profilaktykę, ale także uzmysłowienie zagrożeń oraz odpowiedzialności karnej za popełnione czyny.

                 W bursie nie dochodzi do rażącego naruszania norm, zdecydowana większość wychowanków nigdy nie doświadczyła agresji i przemocy. Wychowawcy wnikliwie obserwują zachowania i postawy wychowanków, szybko reagują na zachowania niezgodne z normami społecznymi i przekazują informacje rodzicom, z którymi są w stałym kontakcie. Bursa ponadto wspiera rodziców we wpajaniu i egzekwowaniu norm i zasad bezpieczeństwa. Pewna grupa rodziców wskazuje potrzebę ożywienia współpracy między nimi a bursą, potrzebę zapoznania z obowiązującym w bursie Statutem, regulaminami, procedurami.

                Wychowankowie chętnie przyjeżdżają do bursy,  dzieląc się z rodzicami swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi pobytu w placówce.

               Według opinii rodziców wychowawcy chętnie pomagają wychowankom w rozwiązywaniu problemów szkolnych, osobistych, konfliktów z rówieśnikami. Wszystkie problemy rozwiązywane są na bieżąco i z pozytywnym skutkiem. A wszelkie przejawy poniżania, zastraszania, wyśmiewania według wiedzy rodziców  nie mają miejsca.

               Podejmowane działania wychowawcze rozmowy indywidualne, zasady

grupowe dotyczące przestrzegania norm społecznych i właściwych postaw samorządności, kontakty indywidualne i grupowe, w dużym stopniu wpływają na wzmacnianie pozytywnych zachowań wychowanków.

               W bursie prowadzona jest diagnoza zachowań wychowanków i ewentualnych zagrożeń ich bezpieczeństwa. Prowadzi się ją w formie: badań ankietowych, wywiadu z rodzicami, obserwacji (zeszyty obserwacji, zeszyt uwag i spostrzeżeń, zeszyt dyżurów nocnych). Diagnozuje się zagrożenia alkoholem, agresją, papierosami, narkotykami, przemocą w tym przemocą w rodzinie. Na jej podstawie  udaje się wyodrębnić wychowanków wymagających pomocy specjalistycznej (psycholog, psychiatra).

              Do głównych zadań opiekuńczo – wychowawczy bursy wynikających z regulaminu należy między innymi zdecydowane przeciwdziałanie i zapobieganie alkoholizmowi, narkomanii oraz innym przejawom niedostosowania społecznego, nieposzanowania zdrowia i demoralizacji.
              Aby program profilaktyczny bursy  mógł być realizowany skutecznie i przynieść oczekiwane efekty, powinien być oparty na współpracy wszystkich podmiotów zainteresowanych wychowaniem młodego człowieka właściwie przystosowanego do życia w społeczeństwie, radzącego sobie z wymogami codziennego życia. Nieodzowna jest w tym celu współpraca z kadrą pedagogiczną szkół, wychowawcami, rodzicami i  środowiskiem lokalnym(Komenda Miejska Policji, Poradnia Zdrowia Psychicznego, Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna).

 

 

Opracował

mgr Mirosław Zygadliński

   

wicej
Negatywne treści w Internecie
14/06/2011

Negatywne treści w Internecie

    

     Internet uznany przez użytkowników za najbardziej demokratyczną formę przekazu stał się

dostępny właściwie dla każdego. W innych mass mediach nie zostaliby dopuszczeni do prezentacji swych poglądów.

wicej
"Jak szukać informacji na dany temat czyli poradnik dla wychowanków bursy piszacych referaty, prace do olimpiad, prace dyplomowe i inne"
07/10/2008

KROK PIERWSZY
Dokładnie zanalizuj podany temat czyli musisz wiedzieć o czym będziesz pisał


wicej
Scenariusz Wieczoru Poezji Miłosnej
07/10/2008

Scenariusz Wieczoru Poezji Miłosnej
przeznaczony jest dla młodzieży szkół średnich.

wicej
Rola wychowawcy w rozwijaniu samorządności młodzieży w placówce opiekuńczo-wychowawczej.
07/10/2008

Wspólne sprawy codziennego życia, praca, zabawa- sprawiają, że młodzież mieszkająca w bursie związana jest wieloma potrzebami i dążeniami, które mogą być zaspokojone w drodze zorganizowanego współdziałania.

wicej
Agresja wśród młodzieży
07/10/2008

"Dzieci i młodzież mają prawo
do wzrastania w bezpiecznym
środowisku, wolnym od przemocy,
a obowiązkiem dorosłych
jest im to zapewnić."


wicej
„ Czas wolny wychowanków w placówce opiekuńczo wychowawczej”
07/10/2008

Jednym z ważniejszych zadań pracy opiekuńczo – wychowawczej jest właściwe i atrakcyjne zagospodarowanie czasu wolnego wychowanków. Właściwa organizacja czasu wolnego wpływa na atmosferę życia społecznego oraz na jakość wychowania.

wicej
Praca opiekuńczo – wychowawcza w świetle sprawowanego nadzoru pedagogicznego bursy.
07/10/2008

Najważniejszym moim zadaniem jako wicedyrektora bursy jest nadzór pedagogiczny oraz wspieranie pracy opiekuńczo – wychowawczej we wszystkich jej podmiotach.

wicej